O cyklotrasy z plánu obnovy je veľký záujem, no mestá čakajú na peniaze nezvyčajne dlho
Vďaka plánu obnovy sa sieť cyklotrás na Slovensku rozrastá o desiatky nových kilometrov. Podľa zástupcu cyklistov však samosprávy čakajú neštandardne dlho na vyplatenie financií aj vyhodnotenie druhej cyklovýzvy, ktorá sa uzavrela ešte v januári. Ministerstvo dopravy argumentuje náročnými administratívnymi procesmi.
Slováci patria do prvej trojky európskych národov, ktoré denne najviac používajú bicykel alebo chodia pešky. Podľa Eurostatu takmer 26 percent z nás pri týchto činnostiach strávi aspoň polhodinu denne. Predbehli sme tak aj Dánsko (25,4 percenta) a pred nami sú už len pomyselní králi bicyklov v Holandsku (44 percent).
Základom bezpečnej prepravy na bicykli je však kvalitná sieť cyklotrás. Od tohto faktu sa odrazil aj Plán obnovy a odolnosti, v ktorom sa Slovensko zaviazalo vybudovať alebo zrekonštruovať 162 kilometrov cyklociest za celkovo 85 miliónov eur.
Ako minulý týždeň informovala STVR, prvá z celkových troch výziev už začala prinášať ovocie. Prvé kilometre nových trás už využívajú cyklisti v Šali či Nových Zámkoch. Za uvoľnených 30 miliónov eur v rámci tejto výzvy pribudne celkovo 80 kilometrov cyklochodníkov.
Ministerstvo dopravy konštatovalo, že od samospráv eviduje taký vysoký záujem zapojiť sa do výziev, až sa dá povedať, že „cyklodoprava na Slovensku zažíva boom“. K peniazom, ktoré môže z plánu uvoľniť, je počet žiadostí viac ako dvojnásobný.
Portál EURACTIV Slovensko sa preto rezortu dopravy opýtal, či hľadá spôsoby, ako alokáciu na cyklistickú dopravu navýšiť, napríklad aj presunom z horšie čerpaných opatrení. Odpoveď bola záporná.
„Vyčlenené financie z inej investície, respektíve plánu obnovy na časť zameranú na rozvoj cyklodopravy, sme zatiaľ nepresunuli. Z časového hľadiska takýto presun nepredpokladáme,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Petra Poláčiková.
Plán obnovy pomohol zmeniť vnímanie cyklodopravy
Prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia Dan Kollár pre portál EURACTIV Slovensko zhodnotil, že posun vo vnímaní bicykla ako prostriedku dopravy a nielen ako voľnočasovej aktivity je za posledné roky jasne badateľný.
„Do istej miery k tomu prispel aj Plán obnovy a odolnosti svojím zacielením na mestské a prímestské oblasti, spolu s vtedajšou komunikáciou ministerstva dopravy o nutnosti zamerať sa práve na každodenné dochádzanie bicyklom na krátke vzdialenosti,“ hovorí.
Rozvoj cyklistickej infraštruktúry je podľa neho preto nutné jednoznačne zrýchliť, aby sa všetky spoločenské benefity cyklodopravy – sociálne, ekonomické aj environmentálne – dostavili čo najskôr.
Hoci považuje tempo výstavby cyklotrás na Slovensku všeobecne za pomalé, vyzdvihuje prácu čoraz viac samospráv, ktoré idú dobrým príkladom. Ministerstvo dopravy v tomto zmysle dalo do popredia Trnavu, Prešov či Trenčiansky kraj.
Napriek celkovo pomalej výstavbe však Kollár nevidí podobný problém v prípade ich budovania z plány obnovu. V dosiahnutí míľnikov v oblasti cyklodopravy neočakáva väčší problém, poukazuje však na niektoré ťažkosti pri ich realizovaní.
„Samosprávy nám avizujú neštandardne dlhé čakanie na vyplatenie financií a dlho trvá aj samotné vyhodnocovanie. Napríklad druhá výzva bola uzatvorená už pred viac ako pol rokom, doteraz však samosprávy nevedia, ktoré projekty budú podporené,“ upozorňuje Kollár.
Ministerstvo dopravy uviedlo, že robí „všetko pre to, aby bola druhá cyklovýzva vyhodnotená čo najskôr a príjemcovia tak v krátkom čase dostali peniaze“.
„Ide však o náročné administratívne procesy a pristupujeme k tomu s čo najväčšou zodpovednosťou,“ reagovala Poláčiková pre EURACTIV Slovensko.
Na cyklotrasy z druhej výzvy by malo ísť približne 30 miliónov eur. Žiadatelia zároveň čakajú ešte na poslednú, tretiu výzvu, ktorá mala byť pôvodne vyhlásená ešte v júni.
(Staro)nová stratégia rozvoja cyklodopravy
Hoci Cyklokoalícia od projektov podporených z plánu obnovy očakáva väčší prínos ako od predošlej eurofondovej výzvy, poukazuje na nedostatočné chápanie princípov cyklodopravy naprieč verejnou správou.
„Absencia systematického vzdelávania zamestnancov samospráv či projektantov, ale aj neaktuálne technické predpisy pre navrhovanie cyklistickej infraštruktúry sú bariérou k výstavbe skutočne kvalitných a prínosných cyklotrás na Slovensku,“ upozorňuje šéf Cyklokoalície Kollár.
Pripomína pritom aj naďalej chýbajúcu novú stratégiu rozvoja cyklodopravy. „Aktuálna cyklostratégia pochádza ešte z roku 2013, opatrenia s rozpočtom mala podrobne popísané len po rok 2016 a hlavný cieľ v podobe podielu cyklodopravy nastavený do roku 2020,“ vysvetľuje.
Dôsledkom absencie stratégie je podľa neho potom „rozpačitý výkon samotného ministerstva dopravy v tejto téme či slabé zapojenie ostatných aktérov“.
EURACTIV Slovensko sa štátnej tajomníčky rezortu dopravy Denisy Žilákovej pýtal na aktualizáciu dokumentu vo februárovom rozhovore.
„Značná časť opatrení z roku 2013 je aktuálna doteraz, rovnako ako stanovený strategický cieľ dosiahnuť 10-percentný podiel cyklistickej dopravy na celkovom počte vykonaných ciest,“ uviedla vtedy Žiláková.
Zároveň dodala, že na ministerstve dopravy sa intenzívne pracuje na aktualizácii stratégie cyklodopravy, ktorá musí byť zasadená do národnej multimodálnej dopravnej stratégie.
„Tá je však v nedohľadne a samotný dokument tiež nemožno nazvať ambicióznou a uchopiteľnou stratégiou,“ uzavrel Kollár.