Mesto Trnava na čele v oblasti energetickej samostatnosti

Mesto Trnava patrí na Slovensku k lídrom v oblasti energetickej udržateľnosti so snahou využiť prechod k bezemisným riešeniam a prispieť tak k spoločnému cieľu Parížskej dohody o zmene klímy. Deväť základných škôl s materskými školami v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta výrazným spôsobom znížilo náklady na elektrickú energiu vďaka inovatívnemu nasadeniu fotovoltických zariadení na ich strechy. Tento krok predstavuje dôležitý míľnik, keďže Trnava je prvým mestom na Slovensku, ktoré dosiahlo takýto stupeň energetickej samostatnosti.

Inštalácia fotovoltických zariadení na strechy základných škôl sa začala na jeseň 2022 a do februára 2023 už všetky základné školy vyrábali, resp. premieňali vlastnú energiu. Niektoré z nich dokonca vyprodukovali nadbytok elektriny, ktorá bola odovzdávaná do siete, a prebytky boli použité na zníženie nákladov na Mestskom zimnom štadióne.

Cena fotovoltických zariadení dosiahla sumu 1 176 393,4 eur vrátane DPH s očakávanou návratnosťou investície v rozmedzí troch až štyroch rokov v závislosti od trhových cien. Výsledky už po pol roku ukázali, že fotovoltika je efektívnou cestou – s priemernou predpokladanou úsporou elektrickej energie na jednu školu dosahujúcou 67 percent.

Okrem základných škôl sa fotovoltické zariadenia nachádzajú aj na ďalších objektoch mesta, ako sú Stredisko sociálnej starostlivosti, materské školy, Mestská poliklinika či Zariadenie pre seniorov.

Prednostka mestského úradu Katarína Koncošová vyjadrila zámer mesta pokračovať v rozširovaní fotovoltických systémov: „Nové programové obdobie sa bude venovať aj energetike, a preto sa dovtedy chceme projektovo pripraviť na veľké množstvo budov vo vlastníctve mesta.“


Fotovoltické zariadenia na streche základnej školy na Atómovej ulici

Mesto Trnava v roku 2023 vybudovalo sedem nových fotovoltických zariadení a realizovalo navýšenie výkonu na základnej škole s materskou školou na Ulici Andreja Kubinu. Spolu tak v súčasnosti prevádzkuje sedemnásť fotovoltických zariadení, ktorých predpokladaná výroba je 921,37 MWh ročne. Priemerná spotreba elektrickej energie jedného rodinného domu za rok je 6 MWh, mesto by tak bolo schopné týmto inovatívnym spôsobom energeticky pokryť približne dvesto rodinných domov.

Okrem výrazného zníženia nákladov na elektrinu prispeli fotovoltické zariadenia k udržateľnosti mesta tým, že znížili od spustenia do 22. januára 2024 jeho uhlíkovú stopu o 252,01 ton CO2, čo predstavuje úsporu 345 vysadených stromov. To nespochybniteľne demonštruje, že investície do obnoviteľných zdrojov energie neprinášajú výhody len finančné, ale aj environmentálne.

Aj napriek úspechu mesta v dosiahnutí energetickej samostatnosti prednostka MsÚ zdôrazňuje potrebu podpory zo strany štátu„Od nášho členstva v pracovnej skupine Únie miest Slovenska očakávame nielen koordinovaný postup, výmenu skúseností a zdieľanie opatrení, ale aj asistenciu štátu pri povolení zdroja na výrobu elektriny a jeho následné pripojenie do distribučných sietí.“

Trnava preukazuje, že vývoj a inovácie v oblasti obnoviteľných zdrojov energie môžu mať výrazný a pozitívny vplyv na udržateľnosť a energetickú efektívnosť mesta. Mesto sa stáva príkladom pre ďalšie obce a mestá ukazujúc, že cesta k udržateľnej budúcnosti sa môže začať už na strechách základných škôl.


Na tento projekt mesto získalo nenávratný finančný príspevok z Európskych štrukturálnych a investičných fondov, Európsky fond regionálneho rozvoja, prostredníctvom Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry v rámci Operačného programu Kvalita životného prostredia.

 

Zdroj: https://www.trnava.sk/sk/aktualita/mesto-trnava-na-cele-v-oblasti-energetickej-samostatnosti

Barcelona sa môže pochváliť rekordným počtom udržateľných ciest

Zamestnanci mesta Helsinki experimentujú s využitím AI

Cesta na svete bez cigaretových ohorkov v slovenských mestách pokračuje

V roku 2022 sa Žiar nad Hronom stal prvým mestom na svete, ktoré má cestu z cigaretových ohorkov. Za celou myšlienkou stál šikovný mladý Žiarčan Hugo Repáň. Projekt sa odvtedy rozšíril do ďalších slovenských miest a postupne prechádza aj za hranice našej krajiny.

Prvá cesta na svete z cigaretových ohorkov vznikla v úseku cesty v Parku Štefana Moysesa smerom na plážové kúpalisko. Použitá bola inovatívna asfaltová zmes s pridaním acetyl-celulózových vlákien vyrobených z recyklovaných cigaretových filtrov.

So zbieraním cigaretových filtrov sa začalo už v septembri v roku 2021, kedy sa do ulíc mesta osadilo desať stojanových popolníkov na cigaretové ohorky. S prvotnou myšlienkou prišiel práve Hugo Repáň, ktorý dlhodobo pracuje na technológii spracovania tohto odpadu. S projektom EcoButt vyvinul riešenie, ako je ho možné zhromaždiť a následne recyklovať.

Ako vtedy prezradil, celý nápad vznikol, ešte keď študoval na gymnáziu v Žiari nad Hronom v maturitnom ročníku, kedy ho začali trápiť cigaretové ohorky, ktoré máme všade okolo seba. Nápad sa ďalej vyvíjal a hoci to bol dlhý proces, teraz sa môžeme pochváliť unikátnou cestou.

Cigaretové ohorky už zbierajú na celom Slovensku

Odvtedy sa Hugo dostal do povedomia širokej verejnosti a ako nám prezradil, aktuálne vo firme EcoButt prechádzajú mnohými technologickými aj personálnymi zmenami, kedy prijímajú zopár nových pozícií. „Môžu za to dobré výsledky, ktoré sme v roku 2023 mali. Vidieť to aj pri dátach. Rok 2022 sme zakončili s 1,1 tony odpadu a rok 2023 s neuveriteľnými 12,5 tonami. Môže za to najmä započatie recyklácie nielen cigaretových ohorkov, ale aj zahrievacích tabakových náplní,“ vysvetlil Hugo Repáň.

Aktuálne zbierame odpad na celom území Slovenska – od Michaloviec až po Bratislavu. Adam Ilčík, môj kolega, zabezpečuje to, aby sme to logisticky zvládali podchytiť a odpad prichádzal pravidelne k nám na prevádzku. Otvárame aj českú pobočku, o tom však poskytnem viac informácií, až keď to bude všetko pripravené.

Momentálne taktiež menia spôsob, akým firma EcoButt vyzerá vnútri aj navonok. „Punkáčska firma, ktorú som vybudoval ako študent teraz živí viacero ľudí a niektorí majú dokonca svoje rodiny. Preto potrebujeme vytvoriť pevné piliere a fungovanie EcoButtu, v dobrom slova zmysle, učesať. Zároveň zvýšenie recyklačných kapacít spôsobilo, že konštruujeme úplne novú automatizovanú technológiu na recykláciu a sťahujeme sa z 30m2 priestorov do haly s rozmerom 500m2. Ale to sú, dovolím si tvrdiť, pekné starosti,“ vysvetlil.

Ľuďom sa dostali do povedomia vďaka ceste zo špakov

Huga sme sa taktiež opýtali na to, ako v súčasnosti vníma povedomie o recyklácii cigaretových ohorkov. „Povedomie o recyklácii cigaretových ohorkov a teda našom projekte, je slušné a niekedy nás až prekvapuje, v akých kútoch Slovenska o „cestách zo špakov“ vedia. Myslím, že to ľuďom jednoducho ostane v hlave,“ povedal, no zároveň dodal, že o problematike tohto odpadu v prírode je stále dosť veľká nevedomosť a ľudia často svet vnímajú ako popolník.

Pomôcť by tomu mala spolupráca s mestami Slovenska, kde by sme okrem zberných nádob šírili aj kampaň voči znečisťovaniu. Z výskumov nám vyšlo, že najviac ľudia vnímajú ohorky v oblasti zastávok. S čím súhlasím a všetci aj vieme, prečo práve tam.

Čo sa týka zaujímavých plánov do budúcna, vyzdvihol Hugo napríklad projekt „Odšpakujme Tatry“, ktorým taktiež plánujú šíriť povedomie. Ako vysvetlil, chodiť a zbierať po ľuďoch cigaretové ohorky by nebolo riešenie problému, ale len jeho prehlbovanie.

Radi by sme teda na horských chatách umiestnili zberné nádoby a zároveň za symbolickú cenu ponúkli fajčiarom individuálne popolníčky. Myslím tým niečo malé do vrecka, kam vmestíte cca 10 kusov cigariet a nepáchne vám to. Takýmto spôsobom by sme radi na ohorky poukázali a ľudia si potom okrem svalovice možno do dolín dotiahnu aj nový návyk – nehádzať ohorky na zem,“ dodal Hugo na záver.

Zdroj: https://www.ziar.sk/ziarcan-hugo-repan-sa-so-svojim-projektom-recyklacie-cigaretovych-ohorkov-dostal-do-povedomia-sirokej-verejnosti.-teraz-ma-v-plane-odspakovat-tatry/?f=

BikeKIA zaznamenala nový rekord, počet zdieľaných bicyklov v uliciach Žiliny sa bude opäť zvyšovať

Služba zdieľaných bicyklov BikeKIA, ktorú s podporou mesta Žilina a Nadácie Kia Slovakia prevádzkuje spoločnosť ARRIVA Slovakia, zaznamenala v uplynulej sezóne nový rekord. Počas sezóny 2023 prekonali zdieľané bicykle v Žiline celkovú vzdialenosť viac ako štvrť milióna kilometrov, a tým ušetrili takmer 40 ton CO₂ v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou.

2024_01_19_BikeKIA_Bicykle

Rástol aj počet registrovaných užívateľov služby zdieľaných bicyklov BikeKIA. Celkový počet registrácií dosiahol na začiatku nového roka 44 797 užívateľov, čo je v porovnaní s rokom 2022 nárast o viac než 10 percent. „Žilina sa stala modelovým príkladom pre ďalšie slovenské mestá vo využívaní zdieľaných bicyklov. Obľuba tohto spôsobu dopravy medzi našimi obyvateľmi každým rokom rastie a mesto tomu prispôsobuje aj rozsah poskytovanej služby – už dnes môžem povedať, že v nadchádzajúcej sezóne pribudnú ďalšie nové bicykle aj stanovištia, ktorými vychádzame v ústrety potrebám súčasných aj budúcich užívateľov,“ povedal Peter Fiabáne, primátor mesta Žilina.

Celkový počet prenájmov zdieľaných bicyklov BikeKIA počas sezóny, ktorá sa začala 27. marca a skončila 30. novembra 2023, dosiahol takmer 200 000. Najaktívnejší užívateľ uskutočnil 713 prenájmov, čo znamená, že využil bicykel aj niekoľkokrát denne. Zdieľané bicykle prejazdili po žilinských uliciach počas uplynulej sezóny viac ako 250 000 kilometrov, teda až o 30 000 viac ako v roku 2022. Vďaka tomu narástlo o 5 ton aj množstvo ušetreného CO₂ – v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou sa ušetrilo až 40 ton tohto skleníkového plynu. Zvýšený záujem užívateľov o informácie a asistenciu pocítila aj zákaznícka linka, ktorá je k dispozícii sedem dní v týždni vrátane voľných dní a sviatkov. Počas uplynulej sezóny sa na jej operátorov telefonicky obrátilo o 25 percent viac užívateľov ako v predchádzajúcej sezóne a počet vybavených telefonátov dosiahol úctyhodné číslo necelých 3 000.

„Štatistika výpožičiek piatej sezóny potvrdila vysoký a stály záujem o systém zdieľaných bicyklov. Teší nás, že vďaka Nadácii Kia Slovakia je v meste Žilina forma mobility, ktorá je šetrná k ovzdušiu a dostupná pre široký okruh ľudí,“ dodal Tomáš Kováč, správca Nadácie Kia Slovakia.

„Služba BikeKIA má za sebou ďalšiu rekordnú sezónu, ktorá potvrdila, že kvalitná ponuka dostupnej služby mobility vytvára stále silnejší dopyt. Výnimočné partnerstvo s mestom Žilina a Nadáciou Kia Slovakia nám ako prevádzkovateľovi umožňuje neustále zlepšovať pokrytie územia pri zachovaní vysokej úrovne poskytovanej služby, ktorú užívatelia vysoko oceňujú a ktorá si medzi obyvateľmi mesta získava stále viac fanúšikov,“ uviedla Petra Helecz, riaditeľka pre obchod a komunikáciu spoločností ARRIVA na Slovensku.

Okrem obyvateľov a návštevníkov mesta využili zdieľané bicykle služby BikeKIA bezplatne aj organizátori medzinárodného festivalu animovaného filmu Fest Anča na rýchly a bezemisný presun po meste, keďže festival sa konal súbežne vo viacerých lokalitách – Stanica Žilina-Záriečie, Synagóga a ďalšie. Bicykle boli k dispozícii aj pre návštevníkov Festivalu Kiosk a viacerých komunitných podujatí organizovaných Nadáciou Kia Slovakia. Počas zimných mesiacov prevádzkovateľ vykonáva generálnu údržbu bicyklov. Do užívania sa vrátia opäť na jar, pričom presný dátum bude stanovený v závislosti od poveternostných podmienok.

Zdroj: https://zilina.sk/bikekia-zaznamenala-novy-rekord-pocet-zdielanych-bicyklov-v-uliciach-ziliny-sa-bude-opat-zvysovat/