Automobilky: Z plánu obnovy by mali ísť dotácie na elektroautá aj na domáce nabíjačky
Automobilky na Slovensku budú vyrábať čoraz viac elektroáut, tie sú však pre Slovákov neatraktívne. Pomôcť by mohli dotácie nielen na kúpu elektromobilu, hybridu či nabíjačky, ale aj zníženie diaľničného poplatku, nižšie dane pre služobné elektroautá či výhodnejšie domáce nabíjanie.
Slovensko v autopriemysle kraľuje takmer všetkým rebríčkom. Zväz automobilového priemyslu (ZAP) hodnotí, že naďalej zostávame svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa. Podľa jeho dát sa na Slovensku vyrobí 198 áut na tisíc obyvateľov.
Slovensko sa okrem toho radí aj medzi najlepšie krajiny, čo sa týka produktivity zamestnancov automobiliek – počet vozidiel vyrobených na jedného pracovníka dosiahol hodnotu 12,6.
Sektor dáva prácu až vyše 170-tisíc ľuďom, v rámci dodávateľských reťazcov zamestnáva až 255-tisíc ľudí. Autopriemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 percentom, na vývoze je to 41,4 percenta.
Na vysokých hodnotách zostávajú aj ostatné ekonomické ukazovatele. V jednom sú však Slováci na poslednom mieste. Ako nedávno informovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), Slováci si kupujú elektromobily najmenej zo všetkých Európanov.
Zlý výsledok, pozitívny trend
Podľa oboch organizácií je Slovensko v registrácii elektromobilov na tom najhoršie v rámci Európskej únie. Kým od januára do novembra 2023 bol priemer EÚ 14,2 percenta zaregistrovaných vozidiel, podľa ZAP Slovensko dosahovalo len 2,6 percenta.
Predbehli nás tak aj susední Česi (tri percentá), Poliaci (3,6 percenta) aj Maďari (10,6 percenta). Podľa SEVA bolo k 31. decembru 2023 v evidencii vozidiel na Slovensku vedených presne 10 273 osobných a malých úžitkových batériových elektromobilov.
Zároveň však poukazuje na pozitívny trend, keďže v priebehu minulého roka takýchto vozidiel pribudlo 4 293 (teda o 87 percent viac ako v roku 2022) a flotila elektromobilov kategórie M1 a N1 (osobné autá a malé dodávky) sa tak rozšírila o 70 percent.
ZAP na posilnenie elektromobility na Slovensku odporúča využiť prostriedky z Plánu obnovy a odolnosti spolu s ďalšími opatreniami od štátu.
Medzi kroky, ktoré sa ukázali byť efektívne napríklad v Rakúsku či Nemecku, radí zaviesť podporu pri kúpe batériového elektrického vozidla vo výške päťtisíc eur, trojtisícovú podporu na kúpu hybridného vozidla či tisíceurovú podporu na zriadenie súkromnej nabíjacej stanice.
Za diskusiu podľa nich stojí aj možná podpora pri pripojení na fotovoltiku. Všetky tieto spomínané opatrenia by podľa nich bolo vhodné financovať z plánu obnovy.
Medzi iné osvedčené opatrenia, ktoré by ľudia okamžite pocítili, radí ZAP dočasnú úľavu z diaľničného poplatku, zrušenie zdanenia firemného elektromobilu pre fyzické osoby a zmenu pravidiel zúčtovania domáceho nabíjania.
Slabá infraštruktúra dostane tento rok vzpruhu
Práve nabíjanie tiež predstavuje časť problému, keďže, ako upozornila SEVA, tempo výstavby staníc na Slovensku je pomalšie, než je európsky priemer. Nádej na zmenu vidí v tomto smere už tento rok.
„Výraznejší nárast počtu dostupných lokalít aj nabíjacích staníc očakáva SEVA v roku 2024, keď budú do prevádzky uvedené stovky nabíjačiek vybudovaných z dvoch výziev Plánu obnovy a odolnosti zameraných na firmy a samosprávy,“ uviedol riaditeľ asociácie Patrik Križanský.
Pre rýchlejšie zavádzanie elektromobility by podľa neho bolo veľkým prínosom, ak by Slovensko dokázalo z plánu obnovy vyčleniť prostriedky aj na podporu neverejných nabíjačiek – teda takých, ktoré sú v súkromných garážach, vo firmách, v administratívnych budovách či depách.
Na nedostatky v tejto oblasti upozorňuje aj zástupca importéra ŠKODA AUTO Slovensko Jaroslav Hercog, ktorý pripomína, že momentálne si elektromobily kupujú takmer výlučne firmy. To sa podľa neho nemení, dokým bude téma elektromobility a alternatívnych pohonov stáť na okraji celospoločenského záujmu.
„Zrýchlenie rozvoja infraštruktúry, koncepčné zavádzanie daňových úľav, ako i spustenie strednodobých dotačných programov by určite napomohli zvýšiť podiel elektromobilov na Slovensku,“ hovorí Hercog, ktorý za príklad uvádza okolité krajiny, kde podobné opatrenia už zaviedli a fungovali tam.
Veľkí hráči avizujú transformáciu
Prejsť na výrobu elektromobilov chce aj KIA a v rámci Európy plánuje vyrábať vozidlá v malej a strednej triede.
Pre firmu bude pritom dôležitá „dostupnosť ľudského kapitálu, dielov a energií, ako aj logistika“, tvrdí hovorca Kia Slovakia Tomáš Potoček. Kia si na Slovensku udržuje dlhodobo stabilný počet zamestnancov do 3 800 ľudí.
S nábehom na sériovú výrobu novej elektrickej C3 počíta v tomto roku aj Stellantis Slovakia. To zvýši objem výroby, čo predpokladá rozšírenie na tretiu a štvrtú zmenu. Automobilka preto chystá nábor zamestnancov, uviedol pre TASR hovorca trnavskej automobilky Michal Nič.
Volkswagen plánuje uviesť na trh čisto elektrický Porsche Cayenne, ktorý začne vyrábať v Bratislave v druhej polovici tohto desaťročia.
Ako však priblížila hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová, problém majú s nedostatkom pracovníkov.
„Situácia na trhu práce je mimoriadne náročná, a to vzhľadom na výrazný nedostatok pracovnej sily, zvlášť v našom regióne,“ priblížila.
Potrebná predvídateľnosť systému
Podľa generálneho sekretára ZAP Viktora Marušáka je kvalifikovaná pracovná sila jedným z predpokladov na zlepšenie konkurencieschopnosti Slovenska. Ďalšími aspektmi sú napríklad aj silní zamestnávatelia a atraktívne investičné prostredie.
Vo všetkých menovaných oblastiach sú podľa neho preto nevyhnutné aktívne kroky vlády v prospech porovnateľnosti Slovenska s inými krajinami, najmä v rámci hospodárskeho priestoru EÚ.
„Zvyšovanie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnávateľov a zamestnancov a nepredvídateľnosť legislatívnych procesov tými správnymi predpokladmi nie sú. Práve naopak,“ reaguje predstaviteľ zväzu.
S týmto názorom sa stotožňuje aj riaditeľ SEVA: „Diskusie o tom, či štát nakoniec podporí alebo nepodporí nákup elektromobilov alebo aspoň nezavedie odporúčané daňové a iné zvýhodnenia, trhu príliš neprospievajú.“
Križanský zároveň pripomína, že urýchlené spustenie dotačného programu a zavedenie opatrení schválených v Akčnom pláne pre rozvoj elektromobility by situácii na Slovensku značne pomohlo aj v súvislosti s náskokom okolitých krajín.
„Presne takýmito krokmi sa našim susedom podarilo trh s elektromobilmi rozhýbať. My navyše máme výhodu, že na to môžeme využiť peniaze z Plánu obnovy a odolnosti,“ uzatvára riaditeľ SEVA.